Warisan Metode Pendidikan Islam untuk Generasi Millennial
DOI:
https://doi.org/10.36840/ulya.v4i1.212Keywords:
Methode, Islamic Education, Millennial GenerationAbstract
One of the inheritances of Islamic teachings which is very fundamental in achieving educational outcomes is the learning method. Therefore, this learning method will be very effective and active in encouraging students to be able to develop their potential to be better, ranging from intelligence, personality, character and skills that are useful for themselves and society. Islamic religious education and humans have a very fast dynamism, where Islamic religious education will survive for all ages, so that whenever and anyone who learns it will be able to receive the same and complete understanding of the sources of Islamic religious education, while humans when attached as social beings then there will be a challenge for him to be able to accept the changing times.
This writing method is a literature review with a descriptive and exploratory approach which can be concluded that the method of Islamic religious education is an educational method with regular and systematic work and thinking of all the factors that exist to achieve the objectives of Islamic religious education, to deliver material Islamic education effectively and efficiently requires dynamic methods and approaches, including the Hiwar Qur'ani and Nabawi Method, the Stories of the Qur'ani and Nabawi, Amtsal Qur'ani and Nabawi, Uswah Hasanah, Tadrib and Tajribah, Ibrah and Mau 'Idzah, and Targhib and Tarhib
Downloads
References
Ahmadi, Islam Sebagai Paradigma Ilmu Pendidikan, Yogyakarta: Aditya Media, 1992
Al-Ghazali Rifa’I, Pendidikan Berbasis Ajaran Agama Dan Kebudayaan Masyarakat Indonesia Dalam Menghadapi Arus Global, E-Jurnal.UPI.edu 2018
Alim Muhammad Pendidikan Agama Islam: Upaya Pembentukan Pemikiran dan Kepribadian Muslim. Bandung: Remaja Rosdakarya. 2006
Arifin Muzayyin, Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: PT Bumi Aksara, 2009
An-Nahlawi Abdurrahman, Prinsip-Prinsip dan Metoda Pendidikan Islam Dalam Keluarga, di Sekolah, dan di Masyarakat, alih bahasa, Herry Noer Ali, Jakarta: Gema Insani Press, 1996
Arifin, HM . Ilmu Pendidikan Islam Suatu Tinjauan Teoritis dan Praktis Berdasarkan Pendekatan Interdisipliner, Jakarta : Bumi Aksara, edisi I, 1991
Asy’ari M.Kholil, Metode Pendidikan Islam, Jurnal Qothruna Vol 1 No.1 2014
Aziz Erwati. Prinsip-prinsip Pendidikan Islam, Surakarta: PT Tiga Serangkai, 2013
Bahri Syaiful Djamarah, Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif, Jakarta: Rineka cipta, 2000
Cornelia Debora Risambessy, Generasi Millennial (Makalah Ilmu Budaya Dasar, Jurusan Psikologi Universitas Gunadarma, 2017
Daud Ali. Muhammad Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 1998
D. Marimba, Ahmad, Pengantar Filsafat Pendidikan, Bandung: PT al-Ma’arif, 1998
Fikri, Mumtajul Konsep Pendidikan Islam†Pendekatan Metode Pengajaran, Jurnal Ilmiah Islam Futura Volume XI, No 1 agustus 2017
Fadriati, Prinsip-Prinsip Metode Pendidikan Islam Dalam Al-Quran, Jurnal Ta’dib, Volume 15, No.1 Juni 2012
Jamali, Fadhil ,M. Filsafat Pendidikan dalam Al-Quran. Terj. Judial Fasalani, Surabaya: Bina Ilmu, 1986
Langgulung, Hasan Beberapa Pemikiran tentang Pendidikan Islam, Bandung: PT. al-Ma'arif, 2006
Nata Abudin, Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Gaya Media Pratama, 2006
Naquib Muhammad al-attas, The Concept of Education in Islam: A Frame Work for an Islamic Phylosophy of Education, Terj. Haidar Bagir, Bandung: Mizan, 1996
Muhaimin, Paradigma Pendidikan Islam Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2002
Mannan Abd, Tujuan, Materi, dan Metode Pendidikan Islam Persfektif Ibn Khaldun, Jurnal Islamuna Volume 3 No. 1 Juni 2016
Omar Muhammad asy-Syaibani, Falsafah Pendidikan Islam, Terj, Hasan Langgulung, Jakarta: Bulan Bintang, 1979
Panjaitan, Pengaruh Sosial Media Terhadap Produktivitas Kerja Generasi Millennial, Jurnal Admintrasi Bisnis, 2017
Ramayulis, Metodologi Pengajaran Agama Islam, Jakarta: Kalam Mulia, 1990
Rahmat, Jalaludin Islam Alternatif, Bandung: Mizan, 1991
Riannie Nurjannah, Pendekatan dan Metode Pendidikan Islam (Sebuah perbandingan dalam konsep teori pendidikan Islam dan barat), Jurnal Management of Education, Volume 1 Issue 2, 2015
Salim Haitami dan Syamsul Kurniawan, Studi Pendidikan Islam, Jogjakarta: Arruz-Media cet 1, 2012
Syukri Ahmad Harahap, Metode Pendidikan Islam Dalam Persfektif Filsafat Pendidikan Islam, Jurnal Hikmah, Volume 15, No 1 Juni 2018
Syah Ahmad, Term Tarbiyah, Talim, dan Tadib Dalam Pendidikan Islamâ€Tinjauan dari aspek Semantik, Al-Fikra Jurnal Ilmiah KeIslaman, Vol 7, No 1 Juni 2018
Surya Yanuar putra, Teori Perbedaan Generasi, Jurnal Stiema, 2017
Shalahuddin Nahfudz, Metodologi Pendidikan Agama, Surabaya: Bina Ilmu, 2000
Tafsir Ahmad, Filsafat Pendidikan Islami Integrasi Jasmani,Ruhani dan Kalbu Memanusiakan manusia, (Bandung: Remaja Rosdakarya, Cet.I, 2006
Umar Bukhari, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 2010
Wahana, HD, Pengaruh Nilai-Nilai Budaya Generasi Millennial dan Budaya Sekolah Terhadap Ketahanan Individu, Jurnal UGM 2016
Tim Depag RI, Islam untuk Disiplin Ilmu Pendidikan, Jakarta: P3AI-PTU, 2000
Depag.RI, Metodologi Pendidikan Agama Islam Jakarta: Dirjen Binbaga Islam, 2001
Undang-Undang RI No. 20 tahun 2003, Jakarta: BP.Cipta Jaya, 2003
Zulhazmi, Abraham Zakky, dan Dewi Ayu Sri Hastuti. “Da’wah, Muslim Millenials and Social Media.†LENTERA: Jurnal Ilmu Dakwah Dan Komunikasi 2, no. 2 (28 Desember 2018)