PENGARUH MEDITASI DALAM PENDIDIKAN ISLAM UNTUK MEMPERKUAT SISTEM IMUN SEBAGAI TINDAKAN MELAWAN COVID-19

Authors

  • Sonia Sinta Salsabila Sonia Universitas Ahmad Dahlan

DOI:

https://doi.org/10.36840/ulya.v5i2.293

Keywords:

meditasi, sistem imun, dzikir

Abstract

Abstract

Meditation in Islamic education can be done by way of worship such as dhikr and prayer. To prevent covid-19, a strong immune system is needed. In an effort to improve the immune system, Islamic education meditation is one way that can help improve the immune system. The purpose of this study is to ensure that meditation in Islamic education is able to prevent the exposure of covid-19. The method used in this study is a qualitive method in the form of library research and using data sources such as journals, book, and articles. The results of this study indicate that most people feel worried and paniced, if by doing dhikr and prayer they will feel calm and not feel panic so that the immune system can increase. Meditation in Islamic education if done continuously it will increase the immune system in the body to the maximum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

REFERENSI

Ainissyifa, H. (2014). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan, 8(1), 1–26.

Al-Mandhari, A., Samhouri, D., Abubakar, A., & Brennan, and R. (2020). Coronavirus Disease 2019 outbreak: preparedness and readiness of countries in the Eastern Mediterranean Region.

Amin, A. (2015). Metode Pembelajaran Agama islam.

Bagaskara, A., Soetjipto, H. P., & Atamimi, N. (n.d.). Kecerdasan Emosi Ditinjau dari Keikutsertaan dalam Program Meditasi. Jurnal Psikologi, 35(2), 101–105.

Dewi, A., Setiawan, D., & Yuliandi, R. (2018). Pengaruh Meditasi dalam Meningkatkan Akurasi Tendangan pada Atlet Pencak Silat di Organisasi PSHT Kabupaten Banyuwangi. Jurnal Kejaora, 3(1).

Fendina, F., Nashori, F., & Sulistyarini, I. (2018). Efektivitas pelatihan meditasi pernafasan dalam menurunkan stress pada pendukung sebaya ODHA. Psikologi Integratif, 6(1), 1–17.

Hari, Y. (2008). Latihan Fisik dan Kekebalan Tubuh. Medikora, IV, 47–65.

Hasibuan, F. E. B., & Kolondam, B. J. (2017). Interaction Between Gut Microbiota and the Human Immune System. Jurnal Ilmiah Sains, 17(1), 35–42.

Hua, A. K. (2016). Pengenalan Rangka Kerja Metodologi dalam Kajian Penyelidikan. Jurnal Social Science and Humanities, 1(1), 17–23.

Julianto, V., & Subandi. (2015). Membaca Al-fatihah Reflektif Intuitif Untuk Menurunkan Depresi dan Meningkatkan Imunitas. Jurnal Psikologi, 42(1), 34–36.

Kampf, G., Todt, D., Pfaender, S., & Steinmann, E. (2020). Persistence of coronaviruses on inanimate surfaces and their inactivation with biocidal agents. Hospital Infection.

Nasir, K., & Mamat, S. (2019). Kajian Perbandingan Antara Tradisi Meditasi Hindu di Dalam Proses Psikoterapi Al-Tafakkur Concept According to Al- Sunna : Comparison Study Between Hindu Meditation Tradition in Psychotherapy. Hadis, 9(18), 195–212.

Prabowo, H. (2007). Beberapa Manfaat Meditasi dan Altered State Consciousness. In Jurnal Penelitian Psikologi (Vol. 12, Issue 2, pp. 97–108).

Purnika, R., Roesmono, B., & Kassaming. (2019). Pengaruh Meditasi Dzikir Terhadap Perubahan Tekanan Darah pada Pasien Hipertensi. Ilmiah Kesehatan Diagnosis, 14(4).

Purwanto, S. (2006). Relaksasi Dzikir. Suhuf, 18(01), 39–48.

Purwanto, S. (2016). Hubungan Antara Intensitas Menjalankan Dzikir Nafas dengan Latensi Tidur. Indigenous, 1(1), 32–38.

Ramanda, R., Akbar, Z., & Wirasti, R. A. M. K. (2019). Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori Body Image Bagi Perkembangan Remaja. Jurnal Edukasi, 5(2), 121–135.

Sudiarto, D. (2007). Pengaruh Terapi Relaksasi Meditasi Terhadap Penurunan Tekanan Darah Pada Lansia Dengan Hipertensi Di Wilayah Binaan Rumah Sakit Emanuel Klampok Banjarnegara. Soedirman Journal of Nursing, 2(3), 118–126.

Sukendra, D. M. (2015). Efek Olahraga Ringan pada Fungsi Imunitas terhadap Mikroba Patogen: Infeksi Virus Dengue. Jurnal Media Ilmu Keolahragaan Indonesia, 5(2).

Sulaiman, S. H. (2015). Penyembuhan Penyakit Lahiriah dan Batiniah Cara Sufi.

Suparman, D. (2015). Pembelajaran Ibadah Shalat dalam Perpektif Psikis dan Medis. 9(2).

Susilo, A., Rumende, C. M., Pitoyo, C. W., Santoso, W. D., Yulianti, M., Sinto, R., Singh, G., Nainggolan, L., Nelwan, E. J., Khie, L., Widhani, A., Wijaya, E., Wicaksana, B., Maksum, M., Annisa, F., Jasirwan, O. M., Yunihastuti, E., Penanganan, T., New, I., … Cipto, R. (2020). Coronavirus Disease 2019 : Tinjauan Literatur Terkini Coronavirus Disease 2019 : Review of Current Literatures. Jurnal Penyakit Dalam Indonesia, 7(1), 45–67.

Sutioningsih, S., Suniawati, S., & Suhuda, H. (2019). Pengaruh Terapi Meditasi ( Dzikir ) terhadap Tingkat Stres pada Lansia. Jurnal Keperawatan Profesional (JKP), 7.

Suyadi, Sumaryati, Hastuti, D., Yusmaliana, D., & MZ, R. D. R. (2019). Constitutional Piety: The Integration of Anti-Corruption Education into Islamic Religious Learning Based on Neuroscience. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1). https://doi.org/10.18860/jpai.v6i1.8307

Trinova, Z. (2013). Pembelajaran Berbasis Student-Centered Learning Pada Materi Pendidikan Agama Islam. AL-Ta Lim, 20(1), 324. https://doi.org/10.15548/jt.v20i1.28

Utami, T. niswati. (2017). Tinjauan Literatur Mekanisme Zikir Terhadap Kesehatan Respons Imunitas. Jurnal Jumantik, 2(1).

Wang Zhou, M. (2020). The Coronavirus Prevention Handbook 101 science-based tips that could save your life.

Widodo, G. G., & Purwaningsih, P. (2013). Pengaruh Meditasi Terhadap Kualitas Hidup Lansia Yang Menderita Hipertensi di Unit Rehabilitasi Sosial Wening Wardoyo Ungaran Kabupaten Semarang. Jurnal Keperawatan Medikal Bedah, 1(2).

Wilder-Smith, A., & Freedman, D. O. (2020). Isolation, quarantine, social distancing and community containment: pivotal role for old-style public health measures in the novel coronavirus (2019-nCoV) outbreak. Journal of Travel Medicine, 1–4.

Xu1, C., Luo2, X., Yu3, C., & Cao, S.-J. (2020). The 2019-nCoV epidemic control strategies and future challenges of building healthy smart cities.

Published

2020-10-27

How to Cite

Sonia, S. S. S. (2020). PENGARUH MEDITASI DALAM PENDIDIKAN ISLAM UNTUK MEMPERKUAT SISTEM IMUN SEBAGAI TINDAKAN MELAWAN COVID-19. Al Ulya : Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 210–225. https://doi.org/10.36840/ulya.v5i2.293

Issue

Section

Articles